NextStep (2e fase)

 

Als je je doelen uit Zoom-In hebt behaald en vast kunt houden, ben je klaar voor de NextStep (letterlijk vertaald de volgende stap). Een groot voordeel van deze fase is dat je doorstroomd naar een grotere kamer binnen het gezinshuis en dat je meer vrijheden krijgt in de keuzes binnen jouw ontwikkeling, je krijgt dus meer verantwoordelijkheid over jezelf. Daarnaast mag je in deze fase gaan oefenen met je apparatuur op je kamer (als je dat nog niet hebt) en krijg je, verder in je proces, een weekbudget voor het doen van boodschappen voor jezelf (ontbijt en lunch) en krijg je hiervoor een koelkast op je kamer.

In deze fase nemen de gezinshuisouders geleidelijk iets meer afstand van jou en moet je meer dingen zelf gaan doen (zelf afspraken nakomen, zelf leren plannen, zelf leren werken aan je doelen). Je krijgt steeds meer verantwoordelijkheid om alles wat je geleerd hebt zelfstandig te gaan doen. Gezinshuis-ouders nemen elke week de tijd om samen met jou te kijken naar wat goed gaat en waar nog leerpunten liggen. Een belangrijk thema van deze fase is dat je hulp leert vragen als iets je niet lukt. Je leert om moeilijke, ingewikkelde en stressvolle dingen op een actieve manier aan te pakken, oplossingen zoeken (met hulp) en hulp vragen, in plaats van ervoor weglopen. (Zoek maar eens naar "coping strategieën" op Google en zoek uit welke strategie jij gebruikt bij moeilijke situaties!) 

(Mogelijke) Doelen - Leer mij:

 

   1.       Hulp vragen als iets niet lukt en aangeven wat ik moeilijk vind zodat ik niet stil sta in mijn ontwikkeling.
   2.       Moeilijke, stressvolle en ingewikkelde dingen in mijn leven actief aan te pakken, zodat ik weet wat ik moet doen in zulke situaties.
   3.       Een week planning maken en mij hier aan houden, zodat ik niet alles hoef te onthouden
   4.       Dagelijkse huishoudelijke vaardigheden, zodat ik die kan gebruiken in de TinyHouse.
   5.       Verantwoordelijkheid nemen voor kleine taken in het gezinshuis (dus zonder instructie en herinneringen), zodat ik verantwoordelijkheid kan leren             nemen voor taken en afspraken.
   6.      Verantwoordelijkheid nemen voor een warme maaltijd (koken voor het gezinshuis en mijzelf), zodat ik een gezonde maaltijd kan maken.
   7.   Mijn apparatuur in eigen beheer te hebben, zodat dat ik niet oververmoeid raak en mijn structuur kwijtraak.
   8.     Boodschappen te doen binnen budget, zodat ik met geld leer omgaan en gezonde keuzes maak.
   9.     Rekening houden met anderen en spullen van anderen (Sociale hygiëne), zodat ik prettig kan samenwonen met anderen.
  10.     Goed voor mij zelf te zorgen (hygiëne), zodat ik en verzorgd uitzie en fris ruik.
  11.     Zelfstandig te reizen, zodat ik niet afhankelijk ben van anderen.
  12.   Meer dan 3 avonden in mijn eigen ruimte zijn of zelf iets kan plannen zonder anderen uit het gezinshuis, zodat ik alleen kan zijn of alleen iets kan             ondernemen.

  13.    Contacten met mijn netwerk vast te houden en op bezoek te gaan bij familie en vrienden, zodat ik terug kan vallen op een sterk netwerk.
  14.     Een weekendbaantje zoeken en behouden, zodat ik leuke dingen kan doen.

 

 

 

 

Je bent klaar om naar Zoom-Out te gaan als:

 

Je alle doelen uit de Zoom-In & NextStep behaald hebt en je bent -zo goed als- zelfstandig geworden in het vasthouden van de taken, afspraken en structuur.