Zoom-Out (3e fase)

 

Je krijgt een eigen ingerichte TinyHouse op hetzelfde terrein als het gezinshuis. Het TinyHouse bestaat uit een woon/slaapkamer met keukenblokje, en een gedeelde wc/douche. Je ondertekend, samen met gezinshuis-ouders, een contract met afspraken waaraan jij je moet houden zolang je in het TinyHouse van het gezinshuis woont. Zoom-Out betekend letterlijk dat gezinshuis-ouders gaan uitZOOMen. Je hebt ook meer afstand van de gezinshuis-ouders. Dit doen zij zodat jij kunt laten zien hoe zelfstandig jij bent. Hier blijf je werken aan het vasthouden en uitbreiden van vaardigheden, zodat je nog zelfstandiger wordt, en blijft ontwikkelen. Je mag dan nog (op afspraak) mee eten in het gezinshuis en ondertussen ga je leren (steeds vaker) voor jezelf te koken. Voor ontbijt en lunch moet je zelf zorgen, hiervoor krijg je budget.
Je hebt een dagbesteding en kunt je vrije tijd zelf positief invullen.
De begeleiding is minder intensief dan bij NextStep. Je mag elke dag tussen 17:00-19:30 uur binnenlopen in het gezinshuis voor een praatje of een vraag, of gewoon een bakkie koffie/thee of om mee te eten. In noodsituaties kun je, net als in het gezinshuis, altijd hulp vragen bij de gezinshuis-ouders.  Elke week heb je een afspraak met gezinshuis-ouders om je ontwikkeling te bespreken. Verder kun je altijd een afspraak maken als je hulp nodig hebt bij regelzaken. Gezinshuis-ouders komen ook af en toe aanwaaien bij de TinyHouses.  Na een jaar in het TinyHouse gaan gezinshuis-ouders samen met jou, en anderen die bij jou betrokken zijn, een plan maken waar jij na het TinyHouse kunt gaan wonen.  We gaan dan kijken of je wel of geen hulp meer nodig hebt en welke hulp dat zou kunnen zijn. Je blijft werken aan de doelen die hier onder staan om zo zelfstandig mogelijk te worden.


Doelen in Zoom-Out - IK KAN….

 

         

           1.       Hulp vragen als ik ergens geen oplossing voor kan bedenken (ik loop er niet voor weg, maar ga het aanpakken en hulp zoeken).

2.       Mijzelf goed verzorgen (Persoonlijke hygiëne).

3.       Rekening houden met anderen en spullen van anderen (Sociale hygiëne).

4.       Omgaan met veiligheid zoals drank, drugs, brandveiligheid (elektrische apparaten etc.) en andere dingen die jouw veiligheid bij het op jezelf  wonen in gevaar kunnen brengen

5.       Zelfstandig een gezonde weekstructuur plannen en vasthouden (dagbesteding, werk, school, dag- en nachtritme).

           6.      Mijn eigen huishouden doen (wassen, koken, opruimen, schoonmaken).

           7.       Afspraken nakomen.

           8.      Een goede gezonde maaltijd koken voor mijzelf.

           9.      Mijn eigen ruimte en gedeelde ruimtes netjes en schoonhouden

          10.      Mijn grenzen aangeven en grenzen respecteren van anderen.

          11.       Keuzes maken en leren van (foute)keuzes.

    12.       Mijn post uit de postbus halen en actie ondernemen als dit nodig is.